Exercițiul toleranței

 

Stăteam undeva pe un rând aflat la miazănoapte la conferința bilunară a organizației non-guvernamentale căreia îi aparțin. Mă plictiseam și transpiram, îmbrăcat în costumul negru de ginere al tatălui meu. Era o adunare specială, cu invitați de la alte asociații, care aberau ușurel despre cum au descoperit ei lumina și o cale în viață. Președintele de ședință, și el destul de tracasat, a făcut o descoperire în sală și a vrut să dinamizeze puțin atmosfera:

-Fraaaților! Printre noi se află acest venerabil maestru al muzicii populare, Vasi Titu, el ar putea să ne încânte auzul cu niște muzică așa cum doar el știe să spună, el care a ridicat patriotismul la nivel de artă regală. Să-i dăm cuvântul!

-Iubiților, în ultima vreme nu prea am mai avut timp să interpretez.  Fiindcă m-ați rugat așa de frumos, o să vă cânt totuși melodiile care m-au consacrat. Pot să vă spun, fără falsă  modestie, că eu am fost unul dintre primii…ăăăă…primul care am revalorizat filonul nostru patriotic. Când am cântat asta prima oară la Covasna, în 1969, niște conaționali boz…compatrioți unguri au atacat casa de cultură cu bulgări de zăpadă și pietre. Ia hai: Noi suntem romââââni, noi suntem (…)

Se simțea că era necântat. Mie mi se părea că e un maestru venerabil din trecutul îndepărtat, dar el nu era de aceeași părere, o ținea langa tinerește. De la un intermezzo programat să țină câteva minute, a zbierat două ore fără să poată fi oprit. I-a dat și cu ”românul care se veselește” și cu batalioanele care trec Carpații iar la final a zis-o apoteotic pe aia cu ”Așa beu oamenii buni!”.  Ideea e că și noi eram buni, ba chiar și de bune moravuri și ni se cam uscaseră gâtlejurile. Până la urmă a putut fi stopat printr-un val de felicitări și ne-am dus la obișnuita agapă.

#

Nu se știe cum, dar am nimerit inițial să stau chiar pe scaunul de vis-a-vis de rapsod. Cum la agapă nu se fumează, mi-am lăsat geanta pe scaun și m-am dus că trag un tutun afară. Când m-am întors, am găsit efectele mele personale mutate cu un spațiu mai încolo, iar pe locul meu stătea un june blond-roșcat, cu o mutră de viezure băgăcios. Intrase în coliziune cu fosta glorie a folcorului patriotard. Am luat un loc, cuminte și i-am ascultat:

-Maistre, pentru mine sunteți un frate mai mare! Eu am făcut liceul de muzică la Bacău, la clasă de saxofon. Maistrul Stan, știți, era el mai închis la culoare, dar știa școală. Am cântat pe la nunți să scot un ban, așa v-am cunoscut în 1997. Aveam toate discurile ălea de vinil ale dumneavoastră, știți, erați idolul meu. După aia, am făcut facultate la Cluj, conservator pe folclor, era acolo doamna Lopățelu și domnu Ceca, cei mai buni, de aia m-am dus acolo. Mai târziu, am avut probleme cu gâtul, n-am mai putut să suflu așa bine în saxofon, acum sunt impresar. Am trupe și de clasică și de jazz și de populară. Pot să aduc și de rock, dar nu ne interesează asta pe noi. Uitați ce vă propun…Nu ați mai cântat de mult în public, văd că vă place iar. Vă pot face eu rost de niște nunți ca lumea, sau dacă nu, dacă aveți nevoie de o sonorizare bună, de trupă de acompaniament de orice fel, de sunetiști de studio, vă fac eu rost…

-De unde ești de loc, tinere?

-De la Bacău, v-am spus…

-Ah, Moldova, acea străveche vatră de românism! Îmi place să văd că se nasc românași cu inițiativă pe acele plaiuri mioritice de legendă. Nu cobor sub 1000 de euro de nuntă, partea mea, iar dacă mai am nevoie de acompaniament de urgență nu dau mai mult de 100 de persoană, să fim înțeleși…

-Maistre, în principiu e bine…Haideți să facem schimb de cărți de vizită și discutăm punctual, de la caz la caz. Puteți să mă sunați și noaptea dacă avețin nevoie de ceva…

Am văzut cum mai junele agitat îi dă privighetorului un carton pe care scria Goldștain Silviu. Vocea patriotului naționale s-a uitat lung și a spus:

-Ce nume interesant…Tinere, ești cumva ji…evreu?

-Nu maestre, poate un străbunic, cu toate că nici ăla nu cred…Oricum, e după mamă la ei, la mine mama e răzeșă…Rămâne la tarifele pe care le-am stabilit?

-Voi moldovenii, cam păcăliți lumea. 1500 minim în caz de nuntă sau petrecere privată și dau 75 pe instrumentist, dacă am nevoie.

Comentezi?

