Acoperiţii la vedere

Nu mi-a plăcut niciodată deontologul patetic Turcescu. Teatralismul lui ieftin și accesele de mitocănie băsistă mă făceau să mă joc cu telecomanda când dădeam întâmplător peste mecla lui pe ecran. Faptul că s-a ”descoperit” patetic și a recunoscut că lua lovele de la DGIA și că gradul de locotenent colonel e real nu m-a șocat prea tare.

În cei peste 20 de ani de când lucrez în presă am apucat să amușinez mai mulți oameni ai informațiilor militare. Povestea a început în anii 90,  prin 94, mai exact, când lucram pe viață mondenă la un săptămânal vestit în epocă. Aveam un fotograf semi-aurolac care, într-o bună seară s-a îmbătat porc la mine-n casă. Omul îmi era realmente util, fiind și pișcotar, afla zilnic toate chefurile unde se dădeau mâncare și băutură din oraș și astfel eram la curent cu toate mondenitățile. M-am mirat când, amețit groaznic, l-a sunat pe firul scurt generalul Decebal Ilina, șeful de atunci al DIA și a îngâimat ceva despre niște bani. După aia, mi-a dat și mie telefonul, pe motiv că ”Eh bineh să teh cunoști cu don gheneral…” La celălalt capăt al firului era chiar Ilina, care mi-a reproșat că-l las pe ăla beat să dea telefoane aiurea.

Ulterior, când am colaborat la Evenimentul Zilei, mi s-a atras atenția, de către colegi, să nu mă ambalez prea tare cu o anchetă despre niște contracte ale armatei, fiindcă un redactor-șef adjunct ”e omul lor” și o să-mi blocheze materialul. Cred că domnul respectiv chiar era ”al lor” fiindcă, de-a lungul vremii, blocase mai multe anchete despre M.Ap.N. și se plimba cu avionul în toate delegațiile militare oficiale.

La Jurnalul Național, în afară de bietul Zass (Valentin Zaschievici) devoalat oportun ca sursă a SRI (era secretul lui Polichinelle, știa toată redacția că joacă în echipa ”băieților”) mai plana bănuiala asupra a doi oameni, un șef de departament și un reporter, că sunt pe ștatele de plată ale M.Ap.N.

Mi-am dat seama că peste tot în media care conta, erau și cârtițe ale armatei, care aveau misiunea să stopeze atacuri, să dea în gât cu voie de la generălime oameni care trebuiau pierduți pe drum din minister, să laude realizările unor tovarăși miniștri. Mult mai discreți decât cei de la SRI, de multe ori pisici cu clopoței, oamenii de verde aveau o rețea extinsă și eficientă.

În cazul special al lui Turcescu, cred că a fost vorba și de un fel de mită politică pentru prestațiile sale în favoare lui Băsescu și Gabi Oprea. Pentru niște limbi date ciclic în diverse cururi, 2400 de lei pe lună e o suma frumoasă, dacă nu ai un ficat sensibil.

P.S.:

În anii 2011 și 2012, cam în același timp cu Turcescu, au fost făcuți locotenent colonel și respectiv colonel Elan Schwarzenberg și parapsihologul lui Băsescu, Aliodor Manolea. Stau și mă întreb dacă fostul soț al Mihaelei Rădulescu, bănuit că l-a făcut să dispară pe Codruț Marta și ăla cu flacăra mov erau și ei ai DGIA și dacă au prestat servicii informative sau doar au fost răsplătiți pe motiv de băsism. În primul caz, aș suspecta DGIA de o infiltrare la cel mai înalt nivel al puterii, în cel de-al doilea aș considera instituția în cauză o simplă unealtă a lui Băsescu.

Comentezi?

