Masonerie operativă la Moscopole!

DSCN9846

Acum vreo trei ani, pe când lucram la Jurnalul Național, am fost la Moscople, în Albania, să scriu un reportaj despre aromâni. Pe atunci, nu mă jucam cu șorțulețe și mânuși albe, așa că nu am dat prea mare atenție unor fotografii pe care le-am făcut la intrarea în Biserica Sfânta Maria de acolo, construită între 1712 și 1715. Pe pietrele vechi se văd clar urme ale masonilor operativi, însemnele breslelor de la care au preluat organizarea obediențele moderne. Din câte am aflat, la construirea bisericii din Moscopole au contribuit și pietrari din Italia și Grecia, e posibil ca ei să fi ștanțat compasul, mistria și ciocanul pe piatra de la intrare.

După ce  am redescoperit pozele cu semnele astea, mi-a erupt din sinapse o idee care mie mi se pare bună. Printre cei  800 de locuitori din Moscopole, aproape toți aromâni, sunt și câțiva tineri citiți, cu studii, pe care i-am cunoscut vara trecută când am ajuns iar acolo. Din ce am discutat cu ei, păreau interesați de masonerie și doreau o legătură mai intensă cu țara. Dacă tot au trecut ”operativii” acum fix 300 de ani pe acolo, cum ar fi ca MLNR sau, poate, o obediență iregulară din România să aprindă luminile la Orientul Moscopole? O lojă care să-și facă ținutele în ciobanski, dialectul vlah local, ar fi o premieră mondială!

Un comentariu

Comentezi?

